5 April:

Zoals iedere dag ’s morgens het zelfde ritueel wassen, aankleden en ontbijten. Bij het ontbijt waren de Franse dames al weg. Voor de start eerst naar de bakker. Onze slaapplaats was aan de routem dus we liepen zo het dorp uit en dat begon direct met dalen en stijgen en nog pittig ook.

Na een uur al de nodige peentjes gezweet. Dat kwam ook wel een beetje door de regen van ’s nachts daar de paden echt meer bagger paden waren geworden. Op het laatst kijk je niet meer waar je loopt, je gaat gewoon rechtdoor, hoe diep je ook weg zakt. Op een gegeven moment tegen een heuvel op telde we wel 12 pelgrims, het was net een koppel koeien achter elkaar. Daar dachten we nog: “we zijn ook koeien”. Iedere dag hetzelfde: eten lopen en slapen alleen wij geven geen melk. We zijn vandaag aangekomen in Figeac en slapen weer in een gite bij een alleenstaande dame met 2 Franse dames en een Duitse. Deze dame is nu al 9 maanden onderweg van Duitsland naar Spanje en nu naar Assisië in Italië. Vanmiddag ook nog een koffiestop gemaakt en koffie gedronken met een Franse dame die we 2 nachten ervoor ook in een slaapplaats hadden ontmoet en een andere route had genomen met andere slaapplaatsen. Zo zie je ze in geen dagen en dan kom je ze weer tegen. Morgen hopen we weer op een droge dag en gaan we richting Rocomadour.

6 April:

Vanmorgen was de Duitse er al vandoor vanwege de te lopen etappe. Na het vertrek eerst over de markt gelopen en eten ingeslagen. Daarom pas om over 9en vertrokken voor de etappe. Deze was volgens de boekjes niet zo ver en niet zo heftig met stijgen en dalen. Het weer was niet erg warm vandaag, zeker nu er veel wind stond wat af en toe gewoon fris was, behalve hij het stijgen dan kwamen de luie zweetpegels weer te voorschijn. Het was wel een mooie tocht met vergezichten daar we steeds weer op hoogte kwamen. Onderweg vandaag helaas geen café of bar open dus lunchen op een bankje in een dorp in de open lucht. We waren wel weer lekker op tijd in de plaats waar we wilden overnachten Chapall Marival. Bij de VVV een slaapplaats geregeld, wat wel moeilijk was i.v.m. motorcross in dorp van 2 dagen. We slapen in een b&b samen met 2 franse dames waar we ook mee samen gekookt en gegeten hebben. Lekker voor de open haard warm en moe geworden om op tijd naar bed te gaan. Afgelegde afstand van vandaag was 23 km.

7 April:

Vanmorgen net als altijd op tijd opgestaan, maar we werden al vroeg gewekt door de franse dames. Volgens ons waren ze bang te laat te komen voor het ontbijt. Op deze wijze zijn wij ook op tijd voor het ontbijt en vroeg klaar met inpakken. Het bijzondere bij de slaapplaats is dat we onze schoenen, jassen en rugzakken in de hal moesten laten staan. Wat we nodig hadden konden we in een plastic bak meenemen naar de kamer, dus vanmorgen na het ontbijt de bak ingeladen en beneden weer over geladen in de rugzak, en alles door elkaar. De etappe van vandaag was niet echt lang: ca. 23 km wat weer kwam door de slaapplaats die gisteravond al besproken was. De paden en wegen waren erg goed te lopen met niet te grote stijgingen en dalingen. Het ergste van vandaag was dat er niets open was in de paar dorpjes die we passeerden. Vanmorgen om 8 uur was het fris maar naar mate de dag vorderde werd het steeds beter. Vanmiddag zelfs de jas uit gehad en was het nog warm om te lopen. We slapen nu weer in een gite met de 2 franse dames in de plaats Grawant.

8 April:

Na een heerlijk ontbijt met vers brood hebben we inkopen gedaan. Om 8.30 zijn we in de regen begonnen aan de etappe. We wisten wel waar we moesten gaan slapen en de te lopen afstand zou ca. 24 km zijn. De eerste kilometer ging heerlijk over verharde wegen en niet te grote stijgingen en afdalingen. Dit werd na een klein uur wel anders met smalle paden welke nat en blubberig waren en ook nog de aanwezigheid van de nodige boomwortels welke zo glad waren zodat je iedere stap moest kijken waar je hem ging zetten. Dit was geen leuke bezigheid zeker nadat na een poosje nog een paar stevige stijgingen en dalingen kwamen waarbij we ook nog over een paar echte smalle paden moesten met aan een zijde de afgrond. Op een gegeven moment moesten we een water over waar een boom overheen gelegd was met een leuning die nog los zat. Zo kwamen we na 3.5 uur in Recomadour aan waar we de kerk hebben bezocht en hebben geluncht. Vandaar zijn we verder gelopen naar onze slaapplaats. Dit gedeelte hebben we constant regen gehad met zelfs een paar hegelbuien terwijl het vanmorgen nog een paar maal droog is geweest. Na wat foeteren en doorstappen zijn we toch op de plaats van bestemming gekomen in het gehucht Reilhaguet met een paar huizen en boerderijen en natuurlijk geen winkel of bar. Slapen nu B&B waar we zelf eten hebben klaargemaakt. Gelopen afstand 32 km.

9 April:

Vanmorgen hadden we geen haast want bij het opstaan zagen we een donkere lucht en alsmaar regen. Op het gemak hebben we ontbeten, gewassen en ingepakt. Op een gegeven moment zijn we toch maar gaan lopen. Daarbij moesten we eerst weer op de route zien te komen daar de slaapplaats daar niet aan lag. Na een paar kilometer was het ok. De wegen en paden waren vandaag gelukkig vrij goed op een paar stukjes na. Daar waar we moesten klimmen liep het water over de schoenen en bij het dalen liep het water ons voorbij. Een paar maal gerust om wat te eten en te drinken onder een afdak. Onderweg één plaats tegen gekomen en daar proviand ingeslagen want we wisten niet waar we terecht zouden komen. Het heeft tot in de middag geregend… een uur voordat we de plaats van bestemming bereikten was het droog. Gelukkig was bij ons ook nog alles droog. Via de plaatselijke vvv weer een slaapplaats gevonden in een onderkomen van de kerk. Het was voor de eerste dag open maw alles was nog koud en nog geen verwarming of heet water en dan is jezelf wassen geen heerlijkheid. Slapen nu in Gourdon afgelegde afstand 23 km.

10 April:

Van Gourdon naar Cazals via Salviac. Vanmorgen opgestaan maar niet al te vroeg. Het was koud in de kamer en de keuken. Het was gisteravond nog leuk want de dame van de kerk kwam om goed 8 uur nog een bed halen voor een pelgrim die nog onderweg was. Deze kwam pas om over 9 uur aan. Zijn bed hebben we in de toilet ruimte gezet en daar is hij gaan slapen en voordat hij ging slapen vroeg hij aan ons nog om een deken, maar wij hadden zelf net genoeg. Na het ontbijt vanmorgen voor het vertrek hebben we hem nog even gesproken. Hij had de vorige dag 43 km gelopen want in de plaats ervoor was geen slaapplaats meer.Zijn vanmorgen gelijk met droog weer gestart en zelfs na een uur onze jassen uitgedaan zo warm weer het en wat de gehele dag heeft geduurd.De etappe was goed te lopen met practisch allemaal geasfalteerde wegen. Zeker de morgen tot de rust in Salviac.Daar kwamen we ook onze fransman van Afgelopen nacht tegen bij het eten. Na het eten werd de etappe iets zwaarder vanwege enkele beklimmingen en afdalingen met een paar slechte paden. Dat kwam misschien ook wel doode temperatuur. We waren om 4 uur pas in de plaats waar we wilden slapen. Eerst naar vvv gegaan voor slaapplaats, maar was erg moeilijk niemand thuis en camping nog gesloten. We slapen alsnog in een huisje op de afgesloten gemeente camping. Na aankomst eerst maar douchen en kleren wassen want dat was wel nodig na een aantal dagen. Daarna weer zelf eten gekookt want er was niets open. Afgelegde afstand van vandaag was 27 km