18 juli

Vanmorgen stonden we om  8 uur al buiten na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt. We waren ook al snel buiten de plaats ondanks dat de weg al snel begon te stijgen, en dat heeft bij de gehele etappe geduurd. De wegen waren niet verkeerd om te lopen, ondanks dat stijgen. Wat ons wel parten speelde vandaag was de temperatuur die rond het middaguur meer dan 32 graden was, en dat bijna zonder wind. We waren dan ook blij als we in de schaduw aan het lopen waren. En als je dan aan het lopen bent en je veroordeeld bent aan de warmte dan ben je eigenlijk ook ondankbaar, want regen en wind vinden we ook verschrikkelijk. Dus mogen we niet klagen, maar dragen en doorgaan. We zijn vandaag van 275 naar 820 meter gestegen. Gelukkig waren we al vroeg in de middag in de plaats waar we wilden overnachten. Als eerste naar de tourist office gelopen en gevraagd voor een slaapplaats. Deze belde de ook de ons bekende Auberge op maar die was gesloten. Daarna gebeld naar een Gite de France en deze had plaats voor ons en was maar 50 meter verderop. Direct zijn we daar heen gelopen en de mevrouw stond ons al bij de deur op te wachten. We hebben ons dagelijks ritueel weer gedaan en heerlijk gerust. Nadeel was dat we ergens anders moesten gaan eten. Vanavond nog heerlijk in de tuin koffie gedronken en zitten babbelen. Op tijd naar bed daar we morgen nog verder gaan stijgen en de temperatuur weer hetzelfde zal zijn als vandaag! Slapen nu in Marols, 20 km.

19 juli

Vanmorgen met frisse moed begonnen met de rest van de beklimming naar 1150 meter hoogte, na een goede nachtrust en ontbijt. De vrouw van de Gite waarschuwde ons al voor de zwaarte van de route. Gelukkig was het nog niet zo warm bij het vertrek. Maar na 1,5 uur klimmen hadden we toch al peentjes gezweet. Nu zien we al mensen denken: “Komt toch dat luie zweet eruit.” Misschien hebben ze wel gelijk!

We waren wel blij dat we boven waren en uit konden rusten en genieten van een prachtig uitzicht in Montarcher. Na de rustpauze ging het geleidelijk naar beneden met af en toe nog een venijnig klimmetje. De temperatuur liep wel weer op met in de middag zo’n 27 graden. Gelukkig hebben we daar weinig last van gehad daar we het meest door de bossen hebben gelopen. We zijn vandaag door geen enkele plaats gekomen en hebben ook geen winkel gezien. Met andere woorden, we hebben zelf koffie gezet onderweg. We waren wel weer lekker op tijd in de plaats van de overnachting. Allereerst de camping opgezocht en de tent opgezet. Daarna het dorp ingegaan, naar de Marie om ons aan te melden voor de camping en een stempel gehaald.Tenslotte nog wat inkopen gedaan voor vandaag en morgen, want we zullen weer geen winkel tegenkomen. Vanavond dus zelf gekookt en nog heerlijk tot half 10 voor de tent gezeten. Usson en Forez, 20,5 km.

20 juli

Afgelopen nacht goed geslapen ondanks de hoogte en frisheid, daar het maar ca. 8 graden was. De tent was nat aan de binnenzijde, dus moesten we deze voor vertrek eerst laten drogen. In de tijd zijn we eerst maar naar het dorp gelopen om daar brood te kopen. Om goed half negen waren we op de route en hebben de eerste 9 km de verharde weg genomen omdat er volgens het boekje weinig slaapmogelijkheden zouden komen. Na 9 km toch maar de route genomen om de eventuele slaapplaatsen te herkennen. De route was erg mooi maar wel zwaar. Heel de tijd stijgen en dalen over onverharde wegen en bospaden. Zo hebben we ook een gedeelte van Chemin de Cesar gedaan… een karspoor met grove stenen, niet fijn om te lopen. Eerste slaapplaats was gesloten i.v.m. een verjaardag Ze vroegen ons of ze ons konden wegbrengen naar een hotel 2 km verder. Toch maar besloten in een Gite te slapen. Deze was nog 8 km lopen, maar de vrouw was zo vriendelijk om ons daar met de auto naar toe te brengen. Anders had het 7 uur geweest voor we er zouden zijn.We werden wel hartelijk ontvangen en direct naar de slaapplaats gebracht en verteld hoe laat we konden eten. Gezellig samen met een vrouwelijke wandelaar die van Lyon naar Le Puy onderweg was. Les Cros (klein gehucht), 26,7 km.

21 juli

Het slapen van afgelopen nacht was goed. Op de zolder van de boerderij hadden ze 2 slaapruimtes, gemaakt van ieder 6 bedden. Wij sliepen samen met die dame uit Lyon. Gisterenavond had de gastvrouw heerlijk gekookt: speciale worstjes met gekookte aardappelen met speciale ingrediënten.
Niet te vroeg begonnen vandaag omdat de etappe niet zo moeilijk zou zijn. De temperatuur was ook uitstekend, niet te warm en een lekker windje in de rug. Ook op de paden en wegen was niets aan te merken. Één maal flink moeten stijgen en dalen om bij de kerk van Polignac te komen. We waren vanmiddag dan ook al redelijk vroeg in Le Puy de Valay waar we overnachten en aan ons westwaartse deel van de route beginnen. Eerst naar de kathedraal geweest, daar naast het bezichtigen ook gevraagd naar een slaapplaats. We werden doorverwezen naar de abdij. Helaas was deze vol. In het hotel voor pelgrims was nog wel plaats. We slapen vandaag op een kamer voor 5 personen met 2 Fransen en een Franse dame. Vanavond ook weer zelf gekookt en de stad ingeweest voor een bak koffie. De rustdag die voor morgen gepland stond slaan we over, maar we gaan rustig verder met de route. Le Puy en Valay, 22 km.

22 juli

Vanmorgen vroeg wakker daar de Franse dame naar de mis ging (om 7 uur!) Dat was achteraf nog niet zo erg omdat wij dan op tijd konden ontbijten en aan de etappe van vandaag konden beginnen. We moesten vanuit de deur direct gaan stijgen. Zo liepen we vandaag een jong gezin met 2 kleine kinderen voorbij, die hadden een ezel bij voor de bagage. In de plaats waar we wilden overnachten bij de eerste de beste Gite gevraagd voor plaats met warm eten en ontbijt, want het was vandaag druk op de route. De weersomstandigheden waren goed. Een maal goed uitgerust en tegelijkertijd iets gegeten en gedronken. De paden waar we over gelopen hebben waren hier en daar niet lekker daar deze van erg grove stenen waren, maar dat hoort bij deze pelgrimstocht, het kan niet altijd gemakkelijk gaan. Zo liepen wij de plaats uit waar we overnacht hadden en een paar mooie foto’s konden maken van Le Puy, tussen de heuvels. De route van vanochtend was vooral stijgen met een paar afdalingen. Van 625 naar 1205 meter hoogte. Ook nog een Nederlander ontmoet die al meerdere tochten in Europa had gelopen. Hij slaapt in dezelfde Gite als wij. Daarom hebben we ook maar samen gegeten. De temperatuur was vandaag goed, 22 graden. De komende dagen wordt het heter. Saint d’Allier, 24,5 km.

23 juli

De Gite van de afgelopen nacht was boven een café. Daar hebben we vanmorgen ontbeten na een heerlijke nacht. We waren wel op tijd wakker aangezien de buren (1 Nederlander, 1 Koreaan een Française en een Fransman) al vroeg op pad gingen. Bij de bakker brood en beleg gehaald. Vanaf het begin gin het gelijk omhoog, met andere woorden, binnen het uur hing onze tong op onze schoenen en het shirt was al nat van het zweet. De route stond in de boeken terecht als zwaar aangemerkt. Tot in de middag ging het omhoog en omlaag, en nog steil ook. De paden waren niet goed, ze waren meer voor ezels. Desalniettemin was de route schitterend, want door de hoogte hadden we veel vergezichten. Wat wel opvalt was dat we de afgelopen dagen steeds dezelfde mensen zagen. Een Fransman, een Deense en een Duits echtpaar met hun zoon, hierdoor leg je toch wat sneller contact. In de plaats van overnachting direct naar onze gewenste slaapplaats gelopen, maar we werden doorverwezen naar de dependence. Daar samen met een aantal Fransen gegeten. We slapen in Saugues, 21, 3 km.

24 juli

Vanmorgen vroeger opgestaan daar we al vanaf 7 uur konden ontbijten, de 4 Fransen zaten daar ook al.
Dus waren we vroeg op pad en dat was, naar later zal blijken, maar goed ook. We waren al snel de plaats uit en zagen al een aantal wandelaars voor ons. Ook de Nederlander, Deen en Koreaan. Helaas, bij de slaapgelegenheid ging het mis. Wij melden ons aan en vroegen naar een slaapplaats, maar deze was volgeboekt. Dat was een tegenvaller want we waren mooi op tijd. De wegen waren vandaag heerlijk om te lopen. Het was wel erg warm. Het was de bedoeling dat we vandaag een niet te lange etappe zouden maken na de inspanningen van gisteren. We zouden ongeveer 22 km doen, want daar zou dan een grote slaapgelegenheid zijn, om deze reden niet veel haast gemaakt en van de natuur genoten. De volgende slaapplaats was 6 km verder. Dit was wel aardig van onze route af, maar toch konden we op deze locatie wel slapen. Vanavond met 2 Franse dames en een Frans echtpaar gegeten. Slapen nu in La Roche de Majo, 115 inwoners, 1250 m. Zomers warm en ’s Winters koud. 27,3 km.

25 juli

Vanmorgen heerlijk op tijd opgestaan na een welverdiende nachtrust. Het ontbijt was weer uitstekend en waar we ons weer tegoed aan hebben gedaan. Om goed 8 uur liepen wij al onder een straalblauwe hemel. We liepen al eerst de verkeerde kant het dorp uit, dus maar snel omgedraaid en opnieuw begonnen. We moesten eerst al enige kilometers afleggen voordat we weer op de route zaten. Zo viel het ons tegen voordat we in de eerste plaats waren. We dachten dat het minder kilometers zouden zijn, maar niet getreurd, dan hadden we maar geen pelgrim moeten worden. De gehele dag ging het weer omhoog en omlaag met een paar pittige stijgingen en afdalingen. Het weer was erg warm, vooral na het middaguur werd het iets te warm. Dus is er maar 1 remedie. Op tijd even rusten en veel drinken, dat hebben we dan ook gedaan. Het was vandaag toch al best een lange etappe van zo’n 27 km. Vanmiddag door een Franse dame waar we zo een beetje mee opliepen een slaapplaats laten reserveren in de plaats waar we wilden  overnachten De eerste was vol volgens haar, maar de andere waar zij zou gaan slapen niet, dus slapen wij daar nu ook. Vanavond weer een lekkere warme Franse maaltijd op. We waren met zijn 10en aan tafel. Wij en 8 Fransen. Aumont Aubrac, 26,6 km.