13 juli:

Vanmorgen weer op tijd opgestaan en ontbeten in een omgebouwde wijnkelder. Aan de eigenaar gevraagd voor een goede route zodat we weer een niet al te zware dag zouden krijgen. Deze gaf ons een eerste gedeelte op over een oude spoorlijn die nu geasfalteerd is en alleen toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Deze weg was wel 12 km lang en vlak zodat we al snel deze kilometers erop hadden zitten. Daarnaast was de temperatuur ook goed om te lopen. Het pas liep tussen de weg en de Loire in. Nadat we deze rivier waren overgestoken hebben we nog een tijdje langs een kanaal gelopen, parallel aan de Loire. Zodoende waren we vanmiddag weer op tijd in de plaats waar we wilden overnachten ondanks de nodige rustpauzes. Na aankomst in het dorp ons gemeld op het gemeentehuis waar de de code van de deur kregen voor de slaapruimte. Hier was ook weer een keuken. Met andere woorden we hebben weer zelf gekookt. Nadat we inkopen hadden gedaan in de dorpswinkel. Al was daar niet veel kes. Slapen nu in Noailly: een heel klein dorp. 23 km.

14 juli:

Op tijd weer opgestaan en ontbeten, zodoende stonden we om even over 8 al buiten. Het was fris weer, daar het de afgelopen nacht geregend en geonweerd had, maar het was wel lekker op te lopen. We zaten direct op de route en hadden ook flink de vaart erin. Met een paar maal een goede rust en de wind in de rug hadden we snel een aantal kilometers afgelegd. De gehele route kwam langs weilanden en graanvelden, welke men hier en daar al had geoogst. Op het laatst hadden we weer een pittige stijging; we vroegen ons af of dit was om ons te plagen of om onze fitheid te testen, omdat we dit al een paar dagen achter elkaar hadden gehad. Desondanks gaat het lopen ons nog steeds goed af… zonder blaren. In de plaats waar we wilden overnachten gevraagd naar de slaapgelegenheid die we voor ogen hadden. De vrouw van de winkel laten bellen: Vol. Ook het tweede adres was vol. Daarna is ze verder gaan informeren en vond ze een Gite in het dorp. De eigenaresse is ons op komen halen. Bij deze Gite hebben we vanavond ook warm gegeten, daarna zijn we nog even het dorp ingelopen om een paar mooie foto’s te maken van de Loire en een oude burcht. Slapen nu in St. Jean St. Maurice. 26 km.

15 juli:

Wat waren wij vanmorgen blij dat wij wegkonden uit de Gite. We hebben nog nooit zo’n bende en viezigheid gehad. Madame heeft ons buiten het dorp gebracht. Zij was bij navraag nog een theaterartiest. We hebben de Gite nog vergeleken met de vorigen, maar die waren er nog niets bij. In de wasbakken stond een kom voor het vuile water en waar ze dat zou laten: ??? De afvoer van de douche zat vol met haar, kortom alles te vies om beet te pakken, vandaar alles snel gepakt en wegwezen. Prachtig gezichten op de Loire vanmorgen en weer goede wandelwegen vandaag met niet te veel stijgingen en dalingen. Ook weer een paar maal goed gerust. We dachten aan een zondagse etappe: niet te ver, maar dat viel tegen. Vandaag twee buien gehad, een kleine en grote. Alleen onze Jacobus was met ons de laatste paar kilometer, daar we een afdaling hadden in plaats van stijgen. We slapen nu in een caravan op de gemeentelijke camping. Zekerheid voor de regen in plaats van in een tent. Zo konden we ook de was een keer in een wasmachine wassen. Slapen nu in Pommiers, 26,5 km.

Vandaag wat beleefd: Toen het regende vanmiddag ging Wil schuilen achter een heg met een greppel ervoor. Ik (Theo), stond een eindje verder onder een boom. Hoor ik opeens: “Theo, help me.” Wat denk je: Wil lag languit in de greppel met de stokken onder haar. Gelukkig stond deze droog. Ze zou er nooit zelf uit kunnen komen, dus heb ik geholpen haar eruit te halen. Steel van de stokken weer rechtgebogen en samen in de greppel het droge weer afgewacht. Helaas hebben we hier geen foto’s van.

16 juli:

Vanmorgen gelijk als ander: opstaan, ontbijten, wassen en inpakken. Om half 9 stonden we al buiten de camping en als eerste naar het dorp gelopen voor inkopen. Helaas geen winkel voor levensmiddelen of bakker. Gevraagd, maar was 5 km verder. Met andere woorden lopen en onderweg wat kopen. In de eerste de beste plaats was er een bakker en een bar. Bij de bakker brood gekocht en bij de bakker koffie gedronken. Vandaag hebben we geruild met gisteren, een korte trip en geen was, zoals normaal wel op maandag. We waren al vroeg op de plaats van bestemming en daar eerst iets gedronken en toen pas gevraagd naar een plaats om te overnachten. We waren om half 3 op de slaapplaats en kregen gelijk al een plaats toegewezen: een kelder in een oud klooster van 782, welke gedeeltelijk is gerenoveerd tot museum en Gite. Slapen nu samen met 2 Duitse heren die ook een week lang een Pelgrimspad lopen. Vanavond zelf weer eten gekookt en gezamenlijk met de anderen gegeten. Zo konden we ons Duits weer eens ophalen in plaats van al dat Frans. Zitten nu buiten in de zon op een heuvel met een wijds uitzicht rondom. Temperatuur vanmiddag uit de zon: 27 graden, dus waren we blij met niet zo’n lange etappe. Slaapplaats: Mont Verdun, 18,5 km.

17 juli:

Vandaag zou het een warme dag worden, met andere woorden we waren op tijd uit de veren en stonden om kwart over 8 al buiten om te vertrekken. Dat was maar goed ook want de hemel was helemaal blauw, geen wolkje te zien. De heuvel snel afgelopen en we waren direct op de route. In het dorp gaf de thermometer toen al 20 graden aan in de schaduw. De weg was goed te lopen want er was weinig verkeer. Na enkele rustpauzes stonden we al vroeg in de middag in de plaats waar we wilden overnachten. Als eerste naar het tourist office lopen: ‘Gesloten tot 2 uur’. Toen maar naar het overnachtingsadres, nonnenklooster. Zij deden sinds kort niet meer aan overnachtingen vanwege met hun bezetting.  Terug naar het tourist office en daar kregen we dit adres. Slapen nu bij mensen thuis. Zij hebben een soort pannenkoekenhuis waar we vanavond ook maar gegeten hebben. Vanmiddag rustig aan gedaan in verband met de warmte. We hebben de plaats bekeken. Slapen nu in Mont Brison, 18 km.